فلوسكم حرام.. حوار يدور مع كل المحامين - محاماة نيوز

فلوسكم حرام.. حوار يدور مع كل المحامين

الزيارات : 544  زائر بتاريخ : 07:18:37 15-11-2019

انتوا المحامين (كل) فلوسكم حرام، بتدافعوا عن القتلة وتجار المخدرات والعاهرات، بجد (كل) فلوسكم حرام في حرام .

 

◄ أنت متأكد إن (كل) شغلنا حرام؟

  • طبعا

 

◄ تمام.. ولما تروح تشتري عقار وتطلب مني التأكد من الأوراق وكتابة العقد وتسجيله، ولما مورثك يموت وتطلب مني اخلصلك إجراءات تقسيم التركة، ولما ربنا يكرمك وتعمل شركة وتطلب تأسيسها، ولما تحصل مشاكل بينك وبين مراتك وتتبلى عليك وتطلب نجدتك  و غيره كتير وكتير «كل ده شغل حرام»؟

  • لا.. لا.. أنا مقصدش إن (كل) شغلكم حرام، أنا اقصد قضايا القتل والمخدرات والدعارة، هي دي اللى كلها حرام .

 

◄ يعنى أنت متأكد إن القضايا دي (كل) فلوسها حرام، ولا هتتراجع تاني عن كلمة (كل)؟

-  طبعا ( كلها ) حرام ، ودى محتاجه كلام.

 

◄ ومن أدراك إن القضايا دى مش ملفقة؟.. وازاي أصدرت حكم على شخص أنه قاتل قبل ما يصدر حكم قضائي بإدانته؟.. وازاي هيصدر حكم قضائى يدينه قبل ما يدافع عن نفسه؟.. وازى هيدافع عن نفسه بدون محامي؟

- لا.. بس ممكن المتهم يعترفلك أنه قتل، والعاهرة أحيانا بتعترف وبرضه بتدافعوا عنها.

 

◄ أحيانا بيكون عندك مليون مبرر عشان تدافع عن القاتل - حتى لو اعترفلك - يعني مثلا لو واحد تفاجأ بزوجته في أحضان عشيقها فقتلهما، ألا يستحق أن تدافع عنه؟.. لو واحد أخد ثأر والده بعدما أفلت القاتل الحقيقي من العقاب، ألا يستحق أن تدافع عنه؟.. أو على الأقل تحاول تخفيف الحكم؟.. وبعدين ما سيدنا موسى قتل ومع ذلك طلب من ربنا أن يرسل معه أخاه هارون لأنه افصح منه لسانا ليدافع عنه.. وبخصوص الدعارة.. لو فتاة اضطرتها الظروف المادية أن تفرط فى شرفها لمرة واحدة ندمت بعدها أشد الندم.. فهل نمد لها يد العون ونقيلها من عثرتها لتتزوج وتبني أسرة وتنسى هذه الصفحه المشينة من حياتها.. أم نتركها لتُعاقب وتصبح عاهرة محترفة وتصم عائلتها بالعار لأجيال وأجيال؟.. لكل قضية ظروفها وملابساتها.. فلا يصح أن تعمم القياس وتقول (كل) قضايا القتل حرام وهكذا.

- طيب أنت ذكرت أحوال موضوعية.. لكن ايه رأيك بقى لو قضية مخدرات فعلا والراجل متهم.. لكن فيه خطأ إجرائي فى إذن النيابة مثلا أو في التواريخ.. ايه مبررك كمحامي انك تدافع عنه؟

 

◄ الدولة التي لا يُحترم فيها قانون الإجراءات الجنائية متبقاش دولة.. قانون الإجراءات وضع ليضمن لك عدم التعدي على حريتك وخصوصيتك حتى لو كنت متهم إلا وفق ضوابط معينة.. ولو لم نراعي الضوابط دى كل إنسان هيبقى مهدد فى بيته وأسرته وحريته.. وبعدين أنت فكرتني بقصة نسبها التراث الإسلامي إلى سيدنا عمر بن الخطاب (رضي الله عنه) هتوضح الفكرة.. يقال إنه مر بالليل فسمع راجل يغني فتسور عليه فوجده متلبسا بالخمر ومعه مرأة ... فقال له سيدنا عمر: يا عدو الله أظننت أن الله يسترك وانت على معصيته؟.. فقال الرجل وأنت يا أمير المؤمنين لا تعجل علىّ، إن كنت عصيت الله فى واحدة، فقد عصيته في ثلاث، قال تعالى ولا تجسسوا وقد تجسست.. وقال الله تعالى: وليس البر ان تأتوا البيوت من ظهورها وقد تسورت علىّ ودخلت بغير إذن.. وقال تعالى: لا تدخلوا بيوتا غير بيوتكم حتى تستأنسوا وتسلموا على أهلها.. فقد دخلت بغير سلام.. فرد سيدنا عمر قائلا: فهل عندك من خير إن عفوت عنك؟.. قال: نعم.. والله يا أمير المؤمنين  لئن عفوت عني لا أعود لمثلها أبدا.. فعفا عنه وخرج وتركه.

- لا مقتنعتش ، بس سيبك من ده كله وقولى هتعمل ايه في قضية ابن خالتي اللي لفقوله قضية سيجارة الحشيش؟

 

◄ أنا قرأت المحضر ولقيت فعلا الضابط أثبت أن ابن خالتك كان بيشرب سيجارة حشيش.

- ما الضابط كاتب كده.. لكن أنت عارف أنها ملفقة.

 

◄ أنا ليا بالورق.. والورق بيقول أن ابن خالتك (حشاش).. أنا بعتذر عن القضية لأن فلوسها حرام ☺

 

موضوعات لازم تقرأها:

حيثيات الحكم التاريخي بأحقية المحامين في ترخيص السلاح

 

حصانة المحامي.. حظر الإدعاء المباشر ضد المحامين أثناء عملهم

 

أساسيات المحاماة.. إداريات وبدائيات تهم كل شباب المحامين

 

5 أسباب وراء تنفيذ أحكام الإعدام وقت الفجر

عفوا ......
لايوجد تعليقات مسجله حاليا لهذا المحتوى